Jaapani enesetapud
Kristina Viin
Klassikalisest antropoloogiast on tuntud häbi- ja süükultuuride
eristus. “Lühidalt väljendudes seisneb nende kahe kultuuri
erinevus selles, kuidas käituvad inimesed olukorras, kus avalik
arvamus ning inimese enda teadmine või usk mingi teo (eelkõige
pahateo) kordasaatmise osas lähevad lahku. Süükultuuri juured
lähevad tagasi universaalse moraalse mõõdu idee tekke juurde
Vana-Kreeka kuldajal, kuid oma tänase sisu sai see seoses
kõiketeadval ja -nägeval ainujumalal põhineva religiooni levikuga
läänemaailmas. Selle puhul tunnevad inimesed end oma tegude või
tegematajätmiste eest vastutavatena ka siis, kui keegi teine neist
midagi ei tea. Häbikultuuris on määravaks aga eeskätt see, mis on
avalikult ilmsiks tulnud. Kui süükultuuri puhul otsitakse andestust
ning võimalust tehtud halva heastamiseks, siis häbikultuuris pigem
õigustust ja kaassüüdlasi. Süükultuuris on oma eksimuse
tunnistamine moraalse inimese üks olulisi tunnuseid, mis ühtlasi
annab võimaluse ka lunastuseks (klassikaliseks selle mehhanismi
näiteks on kristliku pihi, patukahetsuse ja lunastuse progressioon).
Häbikultuuris seevastu ei ole pahateo tunnistamisest midagi head
oodata, see toob ainult häda ja piinlikkust – ja seega on parem,
kui ebameeldivatest asjadest võimalikult vähe räägitaks”
(Jüristo, T. 2012).
Eestis ja paljudes Lääne
ühiskondades valitseb süükultuur. Jaapanis seevastu, kus isiklik
või perekonna au ja avalik arvamus on kõige tähtsam, valitseb
selgelt häbikultuur. Siit edasi püüab siinkirjutaja leida
vastuseid küsimustele, mis on peamised enesetappude põhjused; miks
on Jaapanis suitsiid võrreldes kristliku Euroopaga suhteliselt
tolereeritud ning kuidas ja kas on näiteks budistlik filosoofia
mõjutanud jaapanlaste suhtumist enesetappu. Kuidas suhtub budism
enesetappu võrreldes kristlusega? Mille poolest erinevad tänapäeva
enesetapud Jaapanis feodaalajast pärinevast seppuku´st?
Sissejuhatuseks püüan kirjeldada olukorda Jaapanis täna. Viimase 14 aasta jooksul on Jaapanis toimunud 30 000 enesetappu igaaastaselt. (The Diplomat). Wikipeedia andmetel (Suicide in Japan) on suitsiidist saanud üks põhilisi sotsiaalseid probleeme. Teiste riikidega võrreldes on suitsiidimäär Jaapanis kõrge. 2014. aastal tappis end keskmiselt 70 inimest päevas, suur enamus neist olid mehed. Viimastel aastatel on määr tõusnud. Peamised põhjused on töötus, majanduslik surutis ning sotsiaalsed surved. “Olles silmitsi valikuga olla kestvalt tagakiusatud, türanniseeritud või suheldes teistega suures stressis, lõpetab märkimisväärne number jaapanlasi oma elu. Tõepoolest, Jaapanis nähakse enesetappu, koos tagakiusamisega, kui ühte peamist sotsiaalset probleemi riigis” (The Diplomat).
2007.
aastal väljastas Jaapani valitsus enesetappude vastu võitlemiseks
üheksaastmelise plaani, “Suitsiidivastase valge raamatu”,
mille eesmärk on edutada enesetapu juurmiste põhjuste uurimist ja
väljaselgitamist, et neid ennetada. Vaatamata kõigele võib siiski
öelda, et suitsiid on Jaapanis kultuuriliselt tolereeritud ning
enesetappu nähakse tihti kui pigem moraalselt vastutustundlikku tegu
(Wikipedia).
Kultuurilise tolerantsi juured suhtumises suitsiidi pärinevad feodaalajast, mil sõdalase ausurma seppuku´d nähti kui austusväärset ja õigustatud käitumist näiteks läbikukkumise või vältimatu sõjalise kaotuse olukorras. Seppuku juurde kuulus harakiri, kõhu mõõgaga lõhkilõikamine. Nii vabanes samurai hing vaenlase üle ja välditi autut surma vaenlase käe läbi. “Samurai au oli tähtsam kui elu ja paljudel juhtudel oligi enesehävitus mitte pelgalt õigus vaid pigem ainus õige tee. Autus ja lüüasaamine olid heastatavad sooritades seppuku´d või harakiri´t. Seda võidi ka sooritada pärast isanda surma, näitamaks oma austust tolle vastu, või siis protestina isanda ebaõigluse vastu”(estoniannyingmaencyclopedia). “Lootusetus olukorras peaks Jaapani sõdalane end tapma oma viimase käsigranaadiga või sööstma relvitult vaenlasele vastu massisuitsiidi rünnakus. Aga ta ei tohi alla anda. Isegi kui ta oleks haavatud ja teadvusetuna vangi võetud. Ta ei saaks enam Jaapanis oma pead püsti hoida, ta oleks häbistatud, ta oleks “surnud” oma varasema elu jaoks”(Benedict 1947: 38).
Kultuurilise tolerantsi juured suhtumises suitsiidi pärinevad feodaalajast, mil sõdalase ausurma seppuku´d nähti kui austusväärset ja õigustatud käitumist näiteks läbikukkumise või vältimatu sõjalise kaotuse olukorras. Seppuku juurde kuulus harakiri, kõhu mõõgaga lõhkilõikamine. Nii vabanes samurai hing vaenlase üle ja välditi autut surma vaenlase käe läbi. “Samurai au oli tähtsam kui elu ja paljudel juhtudel oligi enesehävitus mitte pelgalt õigus vaid pigem ainus õige tee. Autus ja lüüasaamine olid heastatavad sooritades seppuku´d või harakiri´t. Seda võidi ka sooritada pärast isanda surma, näitamaks oma austust tolle vastu, või siis protestina isanda ebaõigluse vastu”(estoniannyingmaencyclopedia). “Lootusetus olukorras peaks Jaapani sõdalane end tapma oma viimase käsigranaadiga või sööstma relvitult vaenlasele vastu massisuitsiidi rünnakus. Aga ta ei tohi alla anda. Isegi kui ta oleks haavatud ja teadvusetuna vangi võetud. Ta ei saaks enam Jaapanis oma pead püsti hoida, ta oleks häbistatud, ta oleks “surnud” oma varasema elu jaoks”(Benedict 1947: 38).
Üks olulisi kultuurilise
tolerantsi tagamaid peitub
amae –
kontseptsioonis (Wikipedia). Algselt tähendab see ema ja lapse
vahelist hellitlevat sõltuvussuhet, laiemalt aga sõltuvust
autoriteetsetest figuuridest, harmooniataotlust inimeste vahel
ühiskonnas, nii nagu vanemad suhtlevad lastega perekonnasiseselt.
See on “vajadus olla teistest sõltuv ja olla teiste poolt
aktsepteeritud. Lõpptulemusena võib see viia hapra
enesekontseptsioonini ja suurenenud tõenäosuseni surra läbi
suitsiidi, kui tuntakse ennast võõrandununa”(Wikipedia). Kõige
tähtsam näib olevat teiste arvamus.
Kohe teose “Krüsanteem ja mõõk” sissejuhatuses kirjutab Ruth
Benedict: “Mõlemad, nii mõõk kui krüsanteem on osa pildist.
Jaapanlased on ülimal moel mõlemat, agressiivsed ja
mitteagressiivsed; militaristlikud ja esteetilised; põlglikud ja
viisakad; jäigad ja kohanemisvõimelised; allaheitlikud ja solvunud,
kui neid kamandatakse; lojaalsed ja reetlikud, vaprad ja ujedad,
konservatiivsed ja vastuvõtlikud uute moodide suhtes. Nad muretsevad
kohutavalt selle pärast, mida teised inimesed neist arvavad”
(Benedict 1947: 2). Üks suuri suitsiidi põhjuseid ongi just
avalikkuse ees häbistatatud saamine või naerualuseks jäämine.
Meile, lääne inimestele võivad need põhjused tunduda totrad.
“Näiteks on rida koolijuhte, kes on sooritanud suitsiidi põhjusel,
et koolis on tulekahju puhkenud” (Benedict 1947: 15).
Teised olulised mõisted on
giri,
(moraalne) kohus ja gimu,
selle täideviimine. “Kohustus, mis kerkib esile sotsiaalsest
läbikäimisest teise inimesega. Sellel on palju nüansse. Näitena
loobutakse tihti oma tõeliste tunnete järgi käitumisest giri
nimel, et teha seda, mis oleks väliselt õige
(academic.csuohio.edu). Giri
pärineb
feodaalajast, “seda ei tuleks niiväga mõista kui feodaalset
ülevaltpoolt pealesunnitud moraali, vaid pigem traditsionaalset
auteadlikkust ja väärikust kellegi motiivides ja sotsiaalses
teadlikkuses inimsuhetes.” Giri´t
on raske saavutada, sest tihtipeale on see konfliktis ninjō
´ga, inimlike tunnete, eriti armastusega. Nõnda on tihti surdud
läbi shinjū,
armastajate
ühise kokkuleppelise enesetapu läbi, et realiseerida oma keelatud
armastus tulevases elus. Selles on budistlike elemente
(britannica.com).
(Nt Amida buddha kultus – K.V). Giri
on see,
“mida on kõige raskem kanda,” kirjutab Ruth Benedict. Ja see
tuleb tagasi maksta.
Giri ei
ole tulnud hiina konfutsianismist ega ka budismist, see on Jaapani
täitsa oma kultuuriline kategooria (Benedict 1947: 133).
Giri viib
edasi uue olulise faktori – nime puhtuseni. Reputatsioon on
oluline. Näiteks võib uue aasta alguses maksejõuetu võlgnik end
tappa ainult oma nime “puhastamiseks” (Ibid. 145).
“Suitsiid,
kui see on korralikult tehtud, puhastab jaapanlaste uskumuste
kohaselt nende nime ja taaskehtestab tema mälestuse. Ameerika
suitsiidi hukkamõist teeb enesehävituse ainult lootusetuks
meeleheitele allumiseks, aga Jaapani austus selle (suitsiidi) vastu
laseb sel olla auväärne ja eesmärgipärane tegu (Ibid. 166). Ruth
Benedict kirjutab, et jaapanlased lausa armastavad suitsiidi teemat.
Kui ameeriklased mängivad (nt filmides) kuritegude motiiviga ja
saavad sellest naudingut, siis jaapanlastel on selleks enesetapud
(Ibid. 167).
Muidugi, vanasti ei olnud suitsiid nii masohhistlik, kui see on Jaapanis tänapäeval. Samurail ei olnud tihti valikut, ta lihtsalt oli sunnitud end tapma, surm oli kindel. Tänapäeval kujutab suitsiid Jaapanis inimese vaba valikut. Tihti pöördub inimene pigem iseenda vastu, kui tapab teise. Feodaalajastul sai inimene enesetapu läbi võidu vaenlase üle, talle jäi vaprus ja au.
Muidugi, vanasti ei olnud suitsiid nii masohhistlik, kui see on Jaapanis tänapäeval. Samurail ei olnud tihti valikut, ta lihtsalt oli sunnitud end tapma, surm oli kindel. Tänapäeval kujutab suitsiid Jaapanis inimese vaba valikut. Tihti pöördub inimene pigem iseenda vastu, kui tapab teise. Feodaalajastul sai inimene enesetapu läbi võidu vaenlase üle, talle jäi vaprus ja au.
Kuigi Jaapan on üks
budistlikemaid maid, ei ole jaapanlaste eetika iseenesest budismist
niivõrd mõjutatud, pigem vastandub Jaapani eetiline kood budismile.
Jaapanlased ei mõista hukka eneserahuldust, isiklikku rahulolu. Nad
ei ole puritaanid. Nende arust on füüsilised naudingud positiivse
värvinguga ja need on väärt viljelemist. Naudinguid lausa
otsitakse. Siiski hoiab see kood jaapanlasi suure pinge all ja
naudinguid õpitakse samamoodi kui kohustusi (Benedict 1947: 177).
Üks kummaline asi, mida Lääne inimesed jaapanlaste juures on märganud, on nende lapsepõlve idealiseerimine. See annab eluvaatele teatava duaalsuse. Lapsepõlve vaadeldakse kui kaotatud õnneaega, mil ei tuntud veel häbi. Nad ei pea maalima eneste jaoks pilti tulevasest Taevariigist, nende jaoks jääb see minevikku. Nii on neil lihtne ehitada oma eetika alused ekstreemsetele “Buddha-seemne” tõlgendustele, mis on kõigis olemas ja mille järgi võib igaühest saada surmajärgselt kami. See annab neile agressiivse enesekindluse. Nii on nad valmis ette võtma iga töö, ka selle, mis neil vahest isegi üle jõu käib. Nii nad võivad astuda julgelt oma valitsuse vastu ja tunnistada seda läbi enesetapu. Nad on võimelised isegi massiliseks suurushullustuseks (Ibid. 286). Kuid kui nad saavad 6-7-seks, peavad lapsed hakkama seisma silmitsi võimaliku häbiga, nende vanemad pöörduvad nende vastu, kui nad eksivad. Pealepandud surve on möödapääsmatu. Nii õpib laps varakult eneselt väga palju nõudma. Kui ta ebaõnnestub, naerab maailm ta välja ning ta hüljatakse. Ülioluline on olla aktsepteeritud (Ibid. 287). Terveks elu põlu alla jäämine on jaapanlaste jaoks suurem hirm kui vägivald. Sest vanemad on neid niimoodi, hülgamishirmus kasvatanud, kui ei olda piisavalt kuulekad ja head. Kuna Jaapani ühiskonnas on ka vähe privaatsust, võib arvata, et “maailm”, millest ähvardatakse välja visata, tähendab enam-vähem kõike. Õhukesed eest tõmmatavad vaheseinad arhitektuuris kõnelevad samuti privaatsuse puudumisest (Ibid. 288).
“Kontrastina
psühhotsentrilisele vaatele, mille järgi suitsiid on vaid sellise
inimese sisemise meeleheite väljendus, kelle jaoks pole elu enam
elamisväärne, pani 19. sajandi sotsioloog Emile Durkheim ette, et
enesetappu määrab inimese suhe kultuuri ja ühiskonda. Ta
teoretiseeris, et sotsiaalne integratsioon on olnud esmaselt kaitsev
jõud, kusjuures ülemäärane individuatsioon ühiskonna arvelt on
suurendanud suitsiidiriski. Kuid ta leidis ka, et ülemäärane
sotsiaalne integratsioon indiviidi arvelt võib olla sama letaalne,
seda on illustreerinud “altruistliku suitsiidi” näited, milles
enesetappu on täide saadetud kui eesmärgipärastatud sotsiaalse
kohusetäitmise akti, pakkudes nii suuremat head grupile või et
jõuda hauatagusesse ellu
(ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4369548/). Viimane tähelepanek
illustreerib suurepäraselt jaapanlaste suhtumist suitsiidi, olgugi,
et tegemist oli katoliiklaste ja protestantide analüüsiga.
Kõrgelt
ritualiseeritud seppuku
tuli samuraide kommetesse ühes budistliku mõtte saabumisega
Jaapanisse (ametlikult 552 pKr). Seda ausurma on praktiseeritud
umbkaudu alates aastatest 700 kuni see ametlikult keelustati
1873.
aastal. Samuraiklass mõistis lausa elu mõtet suremiseks õige koha
ja aja leidmises. Samuraitee peitus surmas. Surma üle mediteerimist
tuli praktiseerida igapäevaselt ja surma tuli alati meeles pidada.
Samuraide mõõgavõitluse
õpingud olid sügavalt seotud zen-budismiga. Kuna samuraisid
ähvardas pidev oht surma saada, oli zen-budismil
nende jaoks oma püsituse rõhutamisega, “ise” illusoorse loomuse
väljatoomisega, dualistlikest ideedest lahtiütlemisega elu ja surma
mõistmisel kindel koht. Zen-budistlik
mõtteviis, mis baastasandil iseenesest ei keela suitsiidi ega luba
ka surmajärgset elu, aitas samuraidel ületada surmahirmu
(www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4369548/).
Läinud sajandil seppuku idee taaselustus patriootilise natsionalismi perioodidel ning eriti Teise Maailmasõja ajal. Nõnda sooritasid Jaapani sõdurid moodsate tulirelvadega pigem seppuku kui alistusid vaenlastele. Seppuku traditsioon taaskehastus ka nn kamikaze pommitajate näol, kes sõja lõpuperioodil lendasid tahtlikult vaenlastele lennukitega sisse. 1945. aastal sooritasid nii sõdurid kui tsiviilelanikud sõja kaotuse tähiseks massienesetapu. 1970. aastal tegi kuulus Jaapani kirjanikYukio Mishima seppuku poliitilise protestina, sütitamaks natsionalismi juurde tagasipöördumist. Tema töödes on austus seppuku vastu selgelt väljendunud (Ibid).
Tänapäeval on Jaapanis probleemiks ka internetigrupid, kus meedia õhutusel sooritavad üksildased elust võõrandunud noored (ja üksildus on Jaapanis probleem, nn hikikomori´d - K.V) ühisenesetappe ning moodsaid shinjū´sid. Neid viimaseid iseenesestmõistetavalt Jaapan ei tolereeri nagu seppuku´d ja harakiri´t. Interneti grupisuitsiidi käsitletakse kui meedia poolt õhutatud mõtlematut ja impulsiivset tegu, mis on seotud metsiku eksistentsiaalse kannatamise, elumõtte kadumisega (ikigai), sügava üksilduse ja suhtlemisvaegusega. Vaimse tervise edendamise ümber näib Jaapani ühiskonnas lasuvat stigma. Suitsiidi, mis 90ndatel kõvasti on tõusnud, käsitletakse pigem kui sotsiaalset probleemi, mitte terviseprobleemi. Luuakse pigem sotsiaalprogramme ja edendatakse majandust kui pööratakse tähelepanu vaimse tervise teenuste arendamisele (Wikipedia).
Läinud sajandil seppuku idee taaselustus patriootilise natsionalismi perioodidel ning eriti Teise Maailmasõja ajal. Nõnda sooritasid Jaapani sõdurid moodsate tulirelvadega pigem seppuku kui alistusid vaenlastele. Seppuku traditsioon taaskehastus ka nn kamikaze pommitajate näol, kes sõja lõpuperioodil lendasid tahtlikult vaenlastele lennukitega sisse. 1945. aastal sooritasid nii sõdurid kui tsiviilelanikud sõja kaotuse tähiseks massienesetapu. 1970. aastal tegi kuulus Jaapani kirjanikYukio Mishima seppuku poliitilise protestina, sütitamaks natsionalismi juurde tagasipöördumist. Tema töödes on austus seppuku vastu selgelt väljendunud (Ibid).
Tänapäeval on Jaapanis probleemiks ka internetigrupid, kus meedia õhutusel sooritavad üksildased elust võõrandunud noored (ja üksildus on Jaapanis probleem, nn hikikomori´d - K.V) ühisenesetappe ning moodsaid shinjū´sid. Neid viimaseid iseenesestmõistetavalt Jaapan ei tolereeri nagu seppuku´d ja harakiri´t. Interneti grupisuitsiidi käsitletakse kui meedia poolt õhutatud mõtlematut ja impulsiivset tegu, mis on seotud metsiku eksistentsiaalse kannatamise, elumõtte kadumisega (ikigai), sügava üksilduse ja suhtlemisvaegusega. Vaimse tervise edendamise ümber näib Jaapani ühiskonnas lasuvat stigma. Suitsiidi, mis 90ndatel kõvasti on tõusnud, käsitletakse pigem kui sotsiaalset probleemi, mitte terviseprobleemi. Luuakse pigem sotsiaalprogramme ja edendatakse majandust kui pööratakse tähelepanu vaimse tervise teenuste arendamisele (Wikipedia).
Artiklid
on vasturääkivad. Ühtedes öeldakse, et Jaapan justkui tolereerib
suitsiidi,
teised väidavad vastupidist. Võib öelda nii, et kuigi
kultuuriliselt on enesetapp pigem tolereeritud, siis kaasaegne
Jaapani ühiskond seda tegelikult avalikult heaks ei kiida. Kui nüüd
naasta ringiga sissejuhatuses esitatud küsimuse juurde, kuidas
suhtub budism enesetappu, siis vastus on, et tegelikult budism ei
kiida suitsiidi heaks. Kuigi budism on vabanemisõpetus, kõik on
niivõinaa püsitu ja kannatustest tuleb vabaneda, propageerib see
filosoofia siiski vägivallatust ja Õilsat Kaheksaosalist Teed, elu
hävitamine on negatiivne akt. Sümboolses või mittesümboolses
mõttes võib vihas ja mures surnu jõuda kannatusrikkasse
uuestisündi halbade teoviljade ja surmaeelse meeleseisundi tõttu.
Loomulikult on erandjuhte, on munki, kes ennast teatud põhjustel
põlema panevad jne, kuid probleem seisneb tegelikult selles, et
jaapanlased on võtnud budismist üle vaid selle osa, mis nende
maailmanägemusega ja eluhoiakutega sobis ning loonud omad
sünkretistlikud arusaamad. Jah, samuraiideaal ja seppuku
on
budismiga seotud ja sealt oma ideid näpanud, kuid ei saa süüdistada
budismi Jaapani enesetapukultuuri peamise mõjutajana.
Huvitaval kombel pole kristlikus Piiblis suitsiidi otseselt keelatud, kuid näiteks roomakatoliku kirikus käsitletakse enesetappu objektiivselt patuna, sest “sa ei tohi tappa”. Samamoodi käsitlevad protestandid enesetappu “enese-mõrvamisena”. Ortodoksses traditsioonis on enesetapp kui Jumala antud kingituse tagasilükkamine ning nii õigeusu kui katoliku kirik on keeldunud matmast enesetapjat surnuaeda teiste sekka, sest neid käsitletakse ebapuhaste ja patustena (https://en.wikipedia.org/wiki/Religious_views_on_suicide). Just “patt” on see tähistaja, mis määrab peamiselt kristliku Euroopa suhtumise enesetappu ning eristab selle suhteliselt usuleigest Jaapanist, kus kristlikus mõttes patu mõiste puudub, välja arvatud kristlaste seas. Suurim “patt” on isikliku au kaotamine ja häbisse jäämine sootsiumi ees, heidikuks jäämine. Aukultus ja vanad austatud traditsioonid, millest alateadlikult šnitti võetakse, hoiavad ülal kultuurilist tolerantsi enesetapu suhtes. “Olgugi, et suitsiid on tänapäeva Jaapanis hukka mõistetud, ei ole sellel säärast patust tooni, kui läänemaailmas. Inimesed ikka veel tapavad ennast ning surma peetakse paremaks lahenduseks kui autust.” (http://www.estoniannyingmaencyclopedia.com/est/index.php?title=Harakiri_ehk_-_Seppuku) “Erinevalt paljudest Lääne rahvastest pole Jaapanis ühtegi religioosselt laetud moraalset keeldu suitsiidi vastu, mis väidaks, et elu on jumala kingitus ja nõuab seega hoidmist, isegi kui see on väljakannatamatu. Pigem konstrueeritakse Jaapanis suitsiidi negatiivsena, sest seda nähakse läbi selle perspektiivi, kuidas mõjutab enesetapp neid, kes lahkunust maha jäävad – iseäranis armastatud inimesed. Vastavalt sellele nähakse enesetappu iseka teona, mis traumeerib endalt elu võtnu lähedasi. (thediplomat.com/2013/01/searching-for-answers-japans-suicide-epidemic/)
Huvitaval kombel pole kristlikus Piiblis suitsiidi otseselt keelatud, kuid näiteks roomakatoliku kirikus käsitletakse enesetappu objektiivselt patuna, sest “sa ei tohi tappa”. Samamoodi käsitlevad protestandid enesetappu “enese-mõrvamisena”. Ortodoksses traditsioonis on enesetapp kui Jumala antud kingituse tagasilükkamine ning nii õigeusu kui katoliku kirik on keeldunud matmast enesetapjat surnuaeda teiste sekka, sest neid käsitletakse ebapuhaste ja patustena (https://en.wikipedia.org/wiki/Religious_views_on_suicide). Just “patt” on see tähistaja, mis määrab peamiselt kristliku Euroopa suhtumise enesetappu ning eristab selle suhteliselt usuleigest Jaapanist, kus kristlikus mõttes patu mõiste puudub, välja arvatud kristlaste seas. Suurim “patt” on isikliku au kaotamine ja häbisse jäämine sootsiumi ees, heidikuks jäämine. Aukultus ja vanad austatud traditsioonid, millest alateadlikult šnitti võetakse, hoiavad ülal kultuurilist tolerantsi enesetapu suhtes. “Olgugi, et suitsiid on tänapäeva Jaapanis hukka mõistetud, ei ole sellel säärast patust tooni, kui läänemaailmas. Inimesed ikka veel tapavad ennast ning surma peetakse paremaks lahenduseks kui autust.” (http://www.estoniannyingmaencyclopedia.com/est/index.php?title=Harakiri_ehk_-_Seppuku) “Erinevalt paljudest Lääne rahvastest pole Jaapanis ühtegi religioosselt laetud moraalset keeldu suitsiidi vastu, mis väidaks, et elu on jumala kingitus ja nõuab seega hoidmist, isegi kui see on väljakannatamatu. Pigem konstrueeritakse Jaapanis suitsiidi negatiivsena, sest seda nähakse läbi selle perspektiivi, kuidas mõjutab enesetapp neid, kes lahkunust maha jäävad – iseäranis armastatud inimesed. Vastavalt sellele nähakse enesetappu iseka teona, mis traumeerib endalt elu võtnu lähedasi. (thediplomat.com/2013/01/searching-for-answers-japans-suicide-epidemic/)
Kokkuvõtteks
võib öelda, et Jaapani enesetaputraditsioonil on pikk ajalugu. See
lõi õitsema samuraide valitsemise ajal, mil budism oli jõudnud
Jaapanisse ja zenbudismist leiti oma iseäralikul jaapanlikul moel
õigustust ja toetust “ausurmade” sooritamiseks. Esile kerkis
sõdalaseideaal. Tänapäeva enesetapud on küll mineviku ideaalides
kantud, kuid nendel on sügavamad sotsiaalkultuurilised tagamaad.
“Puhtaks jäämine” ja oma nime päästmine on etem, kui
kaasinimeste ees häbisse sattumine. Enesetappe soodustab inimeste
võõrandumine ühiskonnast, suur tööstress, ühiskondliku
harmoonia taotlus, isiklike tunnete mahasurumine ning interneti
ja sotsiaalmeedia kasutamise hoogustumine noorte seas. Jaapanis
puudub kristlik patumõiste ning enesetappu ei nähta olemuslikult
nii traagilisena kui meil Euroopas. Budism on sünkretistliku
mõjutajana Jaapanis inimeste elusse ja surma suhtumisel määrav,
kuid laias plaanis budism puhtal kujul enesetappe ei soosi.
Enesetapuni jõudmist mõjutab ikkagi puhtalt jaapanlik läbi ajaloo
väljakujunenud iseäralik eluhoiak ja maailmamõistmine, kus
privaatsust on vähe ja indiviid taandub ühiskonna ees. Selles võib
leida mõjutajaid lisaks budismile ka konfutsianismist
(esivanematekultus, ie süsteem, pojalikkus) jne. Kui seppuku´d
olid ajalooliselt väärikad ja vältimatud teod, siis tänapäeva
enesetappe tehakse pigem isiklikel murest kantud kaalutlustel ning on
selgelt negatiivse varjundiga, olgugi, et kultuuriliselt
aktsepteeritavamad kui meie kultuuritraditsioonis. Enesetapud on
Jaapanis üha suurenev probleem ja näib, et Jaapani
meditsiinisüsteemil on üht-teist ette võtta.
Kasutatud kirjandus:
Benedict, Ruth. The Chrysanthemum And The Sword. London, Secker & Warburg ,
1947.
https://archive.org/details/in.ernet.dli.2015.77454
Allika kasutamise aeg: mai 2018.
Traphagan,
John W. (16.01, 2013)
https://thediplomat.com/2013/01/searching-for-answers-japans-suicide-epidemic/
Allika kasutamise aeg: mai 2018.
Jüristo,
T (18.10, 2012) http://memokraat.ee/2012/10/kultuuride-kohtumin/.
Allika kasutamise aeg: mai 2018.
Yoshida,
Masayuki (08.10, 1996)
http://academic.csuohio.edu/makelaa/history/courses/his373/giri.html
Allika kasutamise aeg: mai 2018.
https://www.britannica.com/place/Japan/The-bakuhan-system#ref319502
Allika kasutamise aeg: mai 2018.
Chotiner,
I. (24.06, 2013)
https://newrepublic.com/article/113594/religion-and-japanese-suicide-epidemic
Allika kasutamise aeg: mai 2018.
Pierre,
Joseph M. (22.03, 2015)
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4369548/
Allika kasutamise aeg: mai 2018.
https://en.wikipedia.org/wiki/Religious_views_on_suicide
Allika kasutamise aeg: mai 2018.
https://en.wikipedia.org/wiki/Suicide_in_Japan
https://en.wikipedia.org/wiki/Suicide_in_Japan
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar